Osku

Osku on lukion ykkösluokkalainen ja hän on opillisesti pärjännyt koulussa hyvin. Kotona äiti on kutsunut häntä Tohtori Sykeröksi, koska hän on ollut aina hyvin hajamielinen. Oskun vaatteet ja tavarat ovat usein hukassa sekä hän on aina myöhässä. Hänen on vaikea aloittaa toimintaa ilman vanhempien kehotusta ja asiat jäävät usein kesken. Lukiossa oppiminen on paljon itsenäisempää kuin peruskoulussa. Oskulla alkaa jäädä läksyjä tekemättä ja arvosanat ovat laskussa. Osku alkaa myös itse työlästyä ja väsyä, koska arki on niin vaikeaa.

Osku tulee sosiaalitoimen maksusitoumuksella neuropsykiatriseen valmennukseen. Oskun ja hänen vanhempiensa kanssa kartoitetaan arjen haasteita, voimavaroja, odotuksia sekä tehdään tavoitteet. Osku asettaa tavoitteeksi aamutoimien suorittamisen omatoimisesti, läksyjen tekemisen joka päivä ja oman huoneen siisteydestä huolehtimisen. Joka tavoitteen kohdalla mietitään, mistä toiminta koostuu ja tehdään tavoiteportaat. Osku arvioi 1-10, missä kohtaa portailla hän tällä hetkellä on. Mietitään myös, mitkä seikat ylläpitävät ei-toivottua tilannetta ja mikä voisi Oskun mielestä tilanteessa auttaa. Osku ehdottaa itse, että voisi laittaa kännykkäänsä aamuhälytyksen. Huoneen toiseen päähän laitetaan vielä herätyskello, jotta Oskun pitää nousta sulkeakseen kello. Sovitaan, että viikonloppuna Osku katsoo kellosta, kuinka paljon hän tarvitsee aikaa aamutoimiin. Tästä saadaan aika, mihin aikaan herätys pitää aamulla asettaa. Oskun kanssa tehdään tarkistuslista aamulla muistettavista asioista jääkaapin oveen. Siitä on helppo tarkistaa, mitä on tehty ja mitä vielä pitää ehtiä tehdä.

Oskun kännykkään laitetaan myös hälytys illaksi, jonka jälkeen Osku tarkistaa, että seuraavan päivän kirjat sekä vaatteet ovat valmiina. Oskulle hankitaan valkotaulu, johon hän merkkaa kokeet, projektien aikataulut ym. menot. Samat asiat merkitään kännykän kalenteriin, mihin laitetaan myös koulussa saadut läksyt. Osku on koko ajan itse pääosassa miettimässä ratkaisuja haasteisiinsa. Häntä rohkaistaan miettimään menetelmiä, jotka tukisivat häntä tavoitteiden saavuttamisessa. Mietitään myös niitä kertoja, jolloin Osku on saanut esimerkiksi siivottua huoneensa, mikä häntä on auttanut aloittamaan ja siivoamaan loppuun. Osku toivoo itse, että huoneen siivous jaetaan useammalle päivälle. Tehdään siivouskalenteri, johon merkitään päivittäin tehtävät asiat. Kännykkään asetetaan myös muistutus siivouksen merkiksi.

Osku oppii valmennuksen aikana yhä enemmän itsestään ja tavastaan toimia. Hän oppii pilkkomaan toimintaa, asettamaan aikatauluja, käyttämään kalenteria tehokkaasti sekä arvostamaan itseään. Vanhemmat ovat Oskun valmennuksessa tiiviisti mukana ja auttavat, kun Osku ei aina jaksa. Heidän kanssaan sovitaan, että Osku saa viikkorahaan kertakorotuksen aina, kun siirtyy portaalta toiselle. Oskun itseluottamus kasvaa valmennuksen myötä ja arki helpottuu pienin askelin

© Terapiatalo Tempo